Overslaan en naar de inhoud gaan

Thuiswerken, een probleem oplossen of implementeren?

Werken op afstand is de afgelopen jaren sterk in opkomst. De reden daarvan hoeft niet verder toegelicht te worden. Vaak moest er de afgelopen jaren ad hoc veel zaken tegelijk en versneld worden geregeld. Bij kleinere bedrijven bleek dat in de praktijk niet echt een probleem.

Piet is ziek en gaat thuiswerken. Ook al zijn de middelen voor thuiswerken - goede internetverbinding, computer, headset, bureaustoel, VPN - er niet, veel zaken kunnen direct worden geregeld. In 2020 hebben veel bedrijven het thuiswerken - ad hoc en een beetje houtje-touwtje gerealiseerd met het idee dat in 2021 alles weer 'normaal' zou zijn.

Nu thuiswerken is ingeburgerd en veel medewerkers vanaf huis werken, zien wij dat er grote verschillen per organisatie zijn. Bedrijven die al waren overgegaan naar werken in de cloud, kennen de minste problemen. Medewerkers zijn al gewend om met Microsoft 365 te werken en voor hen is het eigenlijk alleen zaak dat zij de juiste middelen krijgen om thuis te werken. Dat laatste moet echter niet onderschat worden. Wij zien te vaak dat medewerkers op de gezinscomputer, aan de keukentafel met de oordopjes van hun zoon hun werk 'professioneel' moeten uitvoeren. Bedrijven moeten echter beseffen dat thuiswerken qua Arbo-regels net zo goed geregeld moet zijn. Het is dan ook noodzaak om het thuiswerken van medewerkers professioneel te faciliteren.

Eenvoudig gezegd kunnen wij - als wij het bedrijfsnetwerk van een bedrijf in beheer hebben - een thuiswerkplek in een halve dag regelen. We schaffen een laptop aan en zorgen dat een medewerker kan inloggen op het bedrijfsnetwerk. Maar dat is niet implementeren, je lost op dat moment een acuut probleem op. Een implementatietraject is voor iedere organisatie anders en hangt af van de IT-omgeving van het bedrijf. Een voorwaarde om thuis te werken is het bieden van toegang tot het bedrijfsnetwerk via een cloudomgeving. Voor een daadwerkelijke overgang gaan vaak enkele maanden aan voorbereiding en training overheen.

Wij zien dat 70%- 80% van onze klanten heeft actie ondernomen om structureel en professioneel thuiswerken voor hun medewerkers mogelijk te maken. Heb je nog vragen over de implementatie van thuiswerken? Wij helpen je graag door vrijblijvend de mogelijke scenario's en kosten te overleggen.

Binnenkort publiceren wij een whitepaper met een stappenplan voor de migratie naar de cloud. Wil je die ontvangen? Laat het ons weten door ons een e-mail te sturen.

Jaco van der Horst