Overslaan en naar de inhoud gaan

Alles over een veilige en ergonomische thuiswerkplek

Met de komst van het thuiswerken worden privé en werk steeds meer vervaagd. Collega’s nemen hun laptop mee, of laten de laptop juist achter. Daarnaast neemt de internetdreiging steeds heviger toe.

Daarom is het belangrijk om de gegevens goed af te schermen. Denk hierbij natuurlijk aan sterke wachtwoorden, het opzetten van een firewall en het instellen van een antivirus.

Een goede oplossing voor een veiligere werkomgeving is het inrichten van een meervoudige verificatie (MFA). Met een MFA creëer je een extra beveiligingslaag, zoals een vingerafdruk of een code via je telefoon, waardoor de kans kleiner is dat onbevoegden aan je gegevens komen te zitten.

Azure AD van Microsoft biedt je een flexibele manier om je gegevens te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Biometrische gegevens, zoals een gezichtsscan of een vingerafdruk;

  • Via een apparaat, zoals een telefoon;

  • Via een beveiligingsvraag, nadat je een wachtwoord hebt ingevoerd.

Microsoft Teams

Naast controle en veiligheid is het natuurlijk ook fijn als je snel en effectief kan werken. Eén van de handige hulpmiddelen is Microsoft Teams. Met Teams kan je op afstand snel en vlot schakelen. Enkele praktische voorbeelden:

Verder is het niet meer nodig om de verschillende versies via de mail door te sturen. Met de optie ‘bewerken in Teams’ werk je in één versie aan je document. Dit bespaart veel zoektijd en iedereen is op hoogte van de laatste versie.
Een ander groot voordeel is dat je gemakkelijk met externen kunt communiceren. Werk je met stakeholders, of voor de klantenservice? Binnen Teams is het mogelijk om ook met mensen buiten de organisatie te communiceren. Zo kan Microsoft Teams als klantenservice fungeren, waardoor je kunt besparen in de belkosten.
Met Teams werk je dus een stuk efficiënter en effectiever. Dankzij de IT-specialisten van BSV-IT wordt de opzet van Microsoft Teams vlekkeloos geregeld. Vraag gratis advies aan bij één van onze specialisten.

  • Binnen Teams is het mogelijk om snel met collega’s te chatten. Zo kan je bijvoorbeeld bestanden uitwisselen en je collega’s even bellen;

  • Verder is het mogelijk om in dit programma direct een vergadering in te plannen;

  • Ook kan je verschillende apps met Microsoft Teams koppelen, zoals bekende programma’s als Word en Powerpoint.
Ik ontvang graag gratis advies

 

Verschillende apps


Hoe zorg je voor een goede en veilige werkomgeving?

Door de komst van thuiswerken is het steeds belangrijker geworden om ook op afstand een goede werkomgeving te creëren. Onze IT-specialist Jaco geeft hieronder een aantal tips om je werkplek goed en veilig te houden:

Je data- en rechtenstructuur op orde brengen 

Werknemers hebben toegang nodig tot verschillende groepen en SharePoint-omgevingen om te kunnen werken. In sommige gevallen heb je juist toegang tot veel bestanden nodig, in andere gevallen moet dit beperkt blijven. Zeker als je samenwerkt met een externe organisatie, wordt de situatie nog complexer. 

Zo weet je niet altijd wie voor welk document op welke manier toegang moet hebben. In sommige gevallen heeft men langer toegang nodig. Je stuit dan op het probleem dat je niet altijd weet wie uitgenodigd moet worden en wie er binnen die organisatie de inhoud het beste kan beheren.
Met Azure AD binnen Microsoft behoud je meer controle over je bestanden:

  • Binnen Azure AD bepaal jij wie op welk moment toegang krijgt tot bepaalde bestanden, groepen en SharePoint-sites;

  • De toegangsbeoordeling opnieuw controleren? Met Azure AD kan je instellen wanneer je weer naar de rechtenstructuur wilt kijken;

  • Ook is het mogelijk om beleidsregels te maken, waarbij je aangeeft welke gebruikers toegang kunnen aanvragen en wie de toegang moet goedkeuren.

Onze IT-specialisten hebben meer dan 10 jaar ervaring met oplossingen zoals Azure AD en Teams.  Neem vrijblijvend contact op voor advies of meer informatie.

Wat is het beleid van de Nederlandse overheid omtrent thuiswerken?

Werken je collega’s soms wel eens thuis? Dan heeft de werkgever volgens de overheid de plicht om te zorgen voor een goede en veilige thuiswerkplek. Wat goed veilig thuiswerken betekent, is afhankelijk van wat er gevergd kan worden. In sommige gevallen is het voor de werkgever simpelweg niet haalbaar om op ieder detail te letten.

De richtlijn voor het thuiswerken is wel dat de werkgever duidelijk moet maken hoe je je werkplek goed moet inrichten. Dit thema moet herhaaldelijk terugkomen. Als je nog geen goede werkplek hebt, dan moet je met je werkgever overleggen wat nodig is om klachten te voorkomen.

Voor werknemers is het natuurlijk belangrijk dat je je ongemakken aankaart. Heb het hier samen met je werkgever over en kom gezamenlijk met een oplossing. 
 

Zit- & stabureau


 

Het creëren van een ergonomische thuiswerkplek

Hoe zorg je voor een ergonomische thuiswerkplek, waarbij je minimale fysieke klachten ervaart? Hieronder hebben wij een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet:

1. Kies voor een goede werkplek

Misschien een dooddoener, maar het begint bij een goede werkplek. We raden aan om zelf een eigen werkruimte te creëren, waar je ongestoord door kunt werken. Heb je meerdere huisgenoten? Probeer dan de ruimte zo goed mogelijk te benutten, zodat je zoveel mogelijk gescheiden werkt en weinig hinder hebt van geluid.

2. Een ergonomische bureaustoel

Wat maakt een bureaustoel ergonomisch? Allereerst is het belangrijk dat de stoel een instelbare hoogte en een hellingshoek heeft. 

Verder is het ook belangrijk om naar de specificaties te kijken. Zo is een maximaal gewicht van 110 kilo toegestaan. Over het algemeen geldt: hoe meer je kunt instellen, des te beter de stoel is. Zo is het ook aan te raden om de diepte, de lendensteun en de hoogte van de rugleuning aan te passen.

Tot slot is het belangrijk om je stoel goed in te stellen:

  • Zorg ervoor dat je benen een hoek van 90 graden vormen;

  • Zorg er ook voor dat je armen zo dicht mogelijk tegen je lichaam blijven;

  • De rugleuning is zo opgesteld dat de lendensteun stevig tegen je rug aan zit.

3. Vergeet niet voldoende licht binnen te krijgen!

Het gebruik van verlichting is een onderbelicht (ja, ik maak ‘m echt) punt als het gaat om een goede ergonomische thuiswerkplek. Licht heeft bijvoorbeeld effect op je biologische klok en je slaap. Krijg je te veel licht binnen? Dan kan je last van je hoofd krijgen. 

De ARBO geeft aan dat je minimaal vijfhonderd Lux (de eenheid voor licht) per dag nodig hebt. Vaak helpt het om bijvoorbeeld even voor het raam te gaan staan of door een wandeling te maken. 

4. Zorg voor een goed bureau op je thuiswerkplek

Natuurlijk hoort bij een goede ergonomische thuiswerkplek ook een goed bureau. Zorg ervoor dat je bureau minimaal 120 cm breed en 80 cm hoog is. Verder is het belangrijk dat je bureau ergonomisch is afgesteld:

  • Allereerst raden we je aan om je bureau zijdelings van het raam te zetten. Zo voorkom je dat het zonlicht op het scherm valt, of dat het zonlicht gaat weerkaatsen. Geen pretje dus!

  • Verder is het ergonomisch als je ellebogen een hoek van 90 graden kunnen maken. Is de hoek niet recht? Stel dan de hoogte van je bureau opnieuw in.

  • Tot slot is het aan te raden om je computer op de juiste hoogte af te stellen. Als je je computer op ooghoogte kunt afstellen, dan ben je op de goede weg! Verder is het aan te raden om een verticale muis aan te schaffen en om je toetsenbord op ongeveer 10 centimeter van de rand af te stellen.

5. Blijf in beweging!

Niet alleen het inrichten van je werkplek is belangrijk, ook de manier waarop je je werkdag indeelt zegt veel over je gezondheid. Volgens diverse onderzoeken blijkt namelijk dat zitten het nieuwe roken is. Als je veel zit, heb je bijvoorbeeld een grote kans op hart- en vaatziekten.

Er zijn heel veel manieren om in beweging te komen. Hieronder hebben wij een aantal tips voor je:

  • Haal zo nu en dan koffie voor je collega’s;

  • Wissel tijdens je werktijd voldoende af tussen zitten en staan. Wissel bijvoorbeeld iedere drie kwartier af;

  • Kijk zelf ook hoe je meer kunt bewegen. Denk bijvoorbeeld door lopend te bellen en neem thuis af en toe de trap.

Je werkplek inrichten door de specialisten van BSV-IT

De IT-specialisten van BSV-IT hebben meer dan 10 jaar praktijkervaring in het inrichten van thuiswerkplekken. Zo is de eigenaar, Rick, al als tiener begonnen met het inrichten van IT-werkplekken en hebben de andere collega’s veel ervaring in het opzetten van werkplekken. De afgelopen jaren heeft BSV-IT verschillende bedrijven op weg geholpen, zoals bijvoorbeeld voor Elten Logistics Systems bv.

Bij BSV-IT is het ook mogelijk om thuisondersteuning te krijgen. Onze specialisten helpen je bij het inrichten van je werkplek. Wil je 24/7 monitoring & support? Dan kunnen wij dit op aanvraag voor je oppakken!

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!
 

Jaco van der Horst

Jaco, kwaliteits- & supportmedewerker bij BSV-IT
 

Neem vrijblijvend contact op!